Popular Posts

Tuesday, January 28, 2014

ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္ ႏွင့္ အနာဂတ္



Details
Published on Friday, 29 March 2013 02:44
Written by စံပယ္မ
၁။ နိဒါန္း
            ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့သည္မွာ ၁၉၈၆ ဒီဇင္ဘာလက စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယခုဆိုလွ်င္ ေငြရတု ကာလကို ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ မဟာဘြဲ႔သင္တန္းမ်ားကို စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ေသာ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွ စတင္ စဥ္းစားမည္ဆိုပါက ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္၏ သက္တမ္းမွာ အႏွစ္ (၄၀) ျပည့္ၿပီျဖစ္ေပသည္။ ဤမွ်ေသာ အခ်ိန္ကာလအတြင္း ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္၏ ရပ္တည္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈမ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ ဆန္းစစ္ကာ အနာဂတ္ ျမန္မာ့ကြန္ပ်ဴတာ ပညာေရးကို ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳႏိုင္မည့္ တကၠသိုလ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ရည္ရြယ္ကာ ဤ စာတမ္းကို ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
၂။ အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံကြန္ပ်ဴတာပညာေရးသမိုင္းကုိ ျပန္လည္ေလ့လာမည္ဆိုပါက ၁၉၇၀ျပည့္ႏွစ္ အေစာပိုင္း ကာလမ်ားတြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သခ်ာၤဌာနမွ တာ၀န္ယူပို႔ခ်ခဲ့ေသာ ကြန္ပ်ဴတာအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ သင္တန္းမ်ားမွ စတင္ခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရေပသည္။ ထိုသင္တန္းမ်ားႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းေသာကာလမွာပင္ စီးပြားေရး တကၠသိုလ္မွလည္း ကြန္ပ်ဴတာပညာရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ သင္တန္းမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရေပသည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢ၏ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန (Universities’ Computing Centre-UCC) အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရး စီမံကိန္း စာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည္။ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရး ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ UNESCO ကို သတ္မွတ္ကာ ကုလမသဂၢ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအစီအစဥ္ႏွင့္ ျမန္မာအစိုးရတို႔ ၁၉၇၁ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ (၁၁) ရက္ေန႔ တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးကာ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာနကို စတင္ တည္ေထာင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။  ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန(Universities’ Computing Centre-UCC) ကို ဖြဲ႔စည္း တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ စတင္ တည္ေထာင္သူမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ ေဒါက္တာခ်စ္ေဆြ (ပါေမာကၡ၊ သခ်ာၤဌာန) ျဖစ္ၿပီး ကုလသမဂၢဘက္မွ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံသား S.I Saleeb တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
            တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန ဖြဲ႔စည္းရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ -
      (၁) တကၠသိုလ္အသီးသီးရွိ သုေတသနပညာရွင္ အသီးသီးအား ကြန္ပ်ဴတာကို ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ ကိုင္တြယ္ အသံုးျပဳတတ္ေစရန္
(၂) အစိုးရဌာနဆိုင္ရာ အသီးသီးတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ အသံုးခ် လုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန အေနျဖင့္ အေထာက္အကူ ေပးႏိုင္ရန္
တို႔ျဖစ္ပါသည္။
        တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာနတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ လည္ပတ္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အထူး အေရးႀကီးေသာ လုပ္ငန္း သံုးခုကို မူတည္ကာ-
        (၁) စနစ္ဌာန
        (၂) လုပ္ေဆာင္ေရးဌာန
        (၃) အသံုးခ်ဌာန မ်ားဖြဲ႔စည္းကာ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးနဲ႔ စီမံကြပ္ကဲမႈ အဖြဲ႔တို႔႐ဲ႕ ဦးစီးမႈျဖင့္ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
            ၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန အတြက္ Mainframe အမ်ဳိးအစား ICL-1902-S ကြန္ပ်ဴတာစက္ႀကီး တစ္လံုး တပ္ဆင္ခြင့္ ရရွိခဲ့ၿပီး ကြန္ပ်ဴတာ ဘာသာရပ္မ်ားကို စာေတြ႔ လက္ေတြ႔ ပို႔ခ်ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလူဦးေရ သန္းေခါင္စာရင္း ျပဳစု ေကာက္ယူေရးလုပ္ငန္းတြင္ တကၠသိုလ္မ်ားကြန္ပ်ဴတာဌာန က ၂၄ နာရီပတ္လံုး စက္အား၊ လူအားအျပည့္အ၀ ပါ၀င္ လုပ္ေဆာင္ ေပးခဲ့သည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရးပါေသာ အမ်ဳိးသားေရးလုပ္ငန္းတြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာနက တစ္တပ္တစ္အား ပါ၀င္ခဲ့ သည့္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
            ဘြဲ႔ ဒီဂရီဆိုင္ရာ သင္တန္းမ်ားျဖစ္ေသာ မဟာသိပၸံ(တြက္ခ်က္ေရး) [M.Sc. (Computer Science)] ႏွင့္ တြက္ခ်က္ေရး ဒီပလိုမာ (D.A.C) သင္တန္းမ်ားကို ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ သခ်ာၤဌာနတြင္ တြဲဖက္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ေပသည္။ ထိုစဥ္က စက္မႈ၊ စီးပြားေရးႏွင့္ သိပၸံဘာသာတြဲျဖင့္ ဘြဲ႔ရရွိခဲ့ၿပီး သက္ဆိုင္ရာ မဟာသိပၸံ အတန္း တက္ေရာက္ခြင့္ ရရွိသူမ်ားကို ၀င္ခြင့္ စာေမးပြဲ စစ္ေဆးကာ တက္ေရာက္ခြင့္ ျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပထမ ဆံုးေသာ M.Sc. (Computer Science) သင္တန္းကို သင္တန္းသား ၁၂ ဦး တက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လမွ စတင္ကာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ပိုမိုတိုးတက္ ေကာင္းမြန္ေစရန္ ဖြဲ႔စည္းပံုကို တိုးခ်ဲ႕ျပင္ဆင္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေပသည္။ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန (UCC) ကို ကုလသမဂၢ၏ အေကာင္းဆံုး စီမံကိန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ ေ႐ြးခ်ယ္ခံခဲ့ရကာ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ မိုက္ခရိုကြန္ပ်ဴတာ CROMEMCO ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ ကို ကုလသမဂၢမွ တပ္ဆင္ ေပးခဲ့ျပန္သည္။ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာန စတင္တည္ေထာင္စကပင္ အသံုးျပဳလာခဲ့ေသာ Mainframe အမ်ဳိးအစား ICL-1902-S ကြန္ပ်ဴတာ စက္ႀကီးမွာ ဆက္လက္ အသံုးျပဳရန္ အခက္အခဲ ရွိလာသျဖင့္ PDP-11/70 မီနီကြန္ပ်ဴတာ တစ္လံုးကို ကုလသမဂၢ၏ ေထာက္ပံ့မႈျဖင့္ ထပ္မံတပ္ဆင္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။
            ၁၉၈၅ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ႏိုင္ငံျခားပညာေတာ္သင္ သြားေရာက္မည့္သူမ်ားအတြက္ အေျခခံကြန္ပ်ဴတာ တစ္လသင္တန္း၊ အစိုးရရံုးဌာနမ်ားမွ ကြန္ပ်ဴတာ အသံုးျပဳေနသူမ်ားအတြက္ ေလးလသင္တန္း၊ ေျခာက္လ သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ကာ ၀န္ႀကီးဌာန အသီးသီးမွ ၀န္ထမ္းမ်ားကို သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးခဲ့ေပသည္။
            ကြန္ပ်ဴတာဘာသာရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဘြဲ႔လြန္ဒီပလိုမာႏွင့္ မဟာဘြဲ႔သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း အေျခခံဘြဲ႔ (Bachelor Degree) ေပးအပ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသးသျဖင့္ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္  ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ကြန္ပ်ဴတာ သိပၸံဌာနဖြင့္လွစ္ကာ သိပၸံဘြဲ႔ (ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံ) B.Sc (Computer Science) ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႔(ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာ) B.Sc (Computer Technology) သင္တန္းမ်ားကို အသစ္ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကား ပို႔ခ်ခဲ့သည္။ ထိုသင္တန္းမ်ားအတြက္ သင္တန္းသားမ်ားကို အေျခခံပညာ အထက္တန္းစာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္သူမ်ားမွ စာေမးပြဲရမွတ္အတိုင္း တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ စိစစ္ေရးအဖြဲ႔က ေရြးခ်ယ္ တက္ေရာက္ေစခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
            ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၉ ရက္ေန႔ တြင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ပ်ဴတာဌာနႏွင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံဌာနတို႔ ပူးေပါင္းကာ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္အျဖစ္ အဆင့္တိုးျမႇင့္ တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္အျဖစ္ အဆင့္ ျမႇင့္တင္ လိုက္ေသာအခါ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မွ ေပးအပ္မည့္ဘြဲ႔မ်ားကို ယခင္ သိပၸံဘြဲ႔ (ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံ) B.Sc ( Computer Science) ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႔(ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာ) B.Sc (Computer Technology) မွ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံဘြဲ႔ [Bachelor of Computer Science (B.C.Sc.)] ႏွင့္ ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာဘြဲ႔ [Bachelor of Computer Technology (B.C.Tech.)] ဟု ေျပာင္းလဲ ေခၚေ၀ၚကာ၊ ဘြဲ႔လြန္ သင္တန္းမ်ားကိုလည္း ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံဒီပလိုမာ[Diploma in Computer Science(D.C.Sc.)]၊ မဟာ ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံ [Master of Computer Science (M.C.Sc.)]၊ မဟာကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာ [Master of Computer Technology (M.C.Tech.)] ႏွင့္ မဟာသုတသိပၸံ [Master of Information Science (M.I.Sc.)] တို႔အျဖစ္ အမည္မ်ား ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚခဲ့ပါသည္။
            ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္ရွိ ကြန္ပ်ဴတာဒီပလိုမာမ်ားကို  ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္တြင္ပင္ သင္ယူ ဆည္းပူးႏိုင္ေစရန္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံ National Computing Centre (NCC) တို႔ပူးေပါင္းကာ IDCS (NCC) ဒီပလိုမာသင္တန္းကို စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။
          ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနကို စတင္ တည္ေထာင္ေသာအခါ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ေပသည္။ ၁၉၉၇ စက္တင္ဘာ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ အထက္ ျမန္မာျပည္တြင္ ကြန္ပ်ဴတာပညာရပ္မ်ား ပိုမိုျဖန္႔ျဖဴး ေပးႏိုင္ရန္ရည္ရြယ္၍ မႏၲေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ကို တည္ေထာင္ ဖြင့္လွစ္ ခဲ့ေပသည္။ အေျခခံပညာ အထက္တန္းေအာင္ျမင္သူမ်ားမွ ပ်မ္းမွ်ရမွတ္ ၇၀ အထက္ ရရွိသူမ်ားကို ၀င္ခြင့္စာေမးပြဲ ေျဖဆိုေစျခင္းျဖင့္ တကၠသိုလ္ ၀င္ခြင့္ လက္ခံသည့္စနစ္ကို က်င့္သံုးခဲ့ေပသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွ စတင္ကာ အထူး ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေဒသႀကီး ၂၄ ခုတြင္ အစိုးရ ကြန္ပ်ဴတာေကာလိပ္ (Government Computer College-GCC) မ်ားကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔ဖြင့္လွစ္ရာတြင္ တကၠသိုလ္ ၀င္တန္းစာေမးပြဲ ရမွတ္အေပၚအေျခခံကာ တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔က ေရြးခ်ယ္ ေပးသည့္ သူမ်ားကို လက္ခံ သင္ၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၂၀၀၇ ဇန္န၀ါရီလမွစတင္ကာ အစိုးရကြန္ပ်ဴတာ ေကာလိပ္မ်ားကို ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္မ်ားအျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ရာ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ေပါင္း ၂၅ ခု အထိ တည္ရွိလာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
             ထို႔အျပင္ ပညာေရးေလာကတြင္ အျမင့္ဆံုးျဖစ္ေသာ ပါရဂူ ဘြဲ႔သင္တန္းမ်ားကို ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္တြင္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ ေမလမွ စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၿပီ ကြန္ပ်ဴတာ ပါရဂူဘြဲ႔ ရရွိသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္တြင္ လည္း ကြန္ပ်ဴတာပါရဂူ ဘြဲ႔သင္တန္းကို  ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ဖြင့္လွစ္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ]၁
၃။ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္သင့္သည့္ အခ်က္မ်ား
             ယခုအခါ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ အေရအတြက္မွာ ႏိုင္ငံတစ္၀န္းလံုးတြင္ ၂၅ ခု ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္မ်ားမွ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ေသာ ဘြဲ႔ ဒီဂရီရ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ႏိုင္ငံတစ္၀ွန္းတြင္ အေရအတြက္ အားျဖင့္ နည္းပါးမည္ မဟုတ္သည္ ကို သိရွိႏိုင္ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ အရည္အခ်င္းပိုင္းဆိုင္ရာ ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ ဤ တကၠသိုလ္ အသီးသီးမွ ဘြဲ႔ရမ်ား မိမိတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တြင္ အလုပ္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္သည့္ႏႈန္း မည္မွ်ရွိသည္၊ အဆိုပါ အလုပ္လုပ္ကိုင္ သူမ်ားထဲမွ မည္သည့္ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ေနသည္၊ လုပ္ကိုင္သည့္ အလုပ္အကိုင္ အဆင့္အတန္း အလိုက္ ေအာင္ျမင္ ေက်ာ္ၾကားမႈ မည္မွ် ရွိသည္တို႔ကို ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ အေနျဖင့္ ဆန္းစစ္ သင့္ပါသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ မိမိတို႔ တကၠသိုလ္ အလိုက္ ေမြးထုတ္ေပးလိုက္ေသာ ဘြဲ႔ ဒီဂရီရ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အေနျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းနယ္ပယ္ အလိုက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားကို မွန္ကန္တိက်စြာ သိရွိႏိုင္ၿပီး ေနာင္ အနာဂတ္အတြက္ လိုအပ္သည့္ ျပင္ဆင္ ေျပာင္းလဲမႈ (Reform Plan) ကို စနစ္တက် ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အဆိုပါဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ားကိ အေျခခံကာ ဆန္းစစ္ ေလ့လာ သြားမည္ျဖစ္သည္။
၃-၁။ မဟာဘြဲ႔သင္တန္းကိစၥ
            ထို႔ျပင္ ယခုအခါ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာတကၠသုိလ္ႏွင့္ မႏၱေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ ႏွစ္ခုတြင္သာ မဟာဘြဲ႔ သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္မည္ျဖစ္ၿပီး က်န္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ ၂၃ ခု မွာ ပထမဘြဲ႔သင္တန္းကို သာ ဖြင့္လွစ္မည့္ အစီအစဥ္ကို ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္မွ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္းသိရွိရေပသည္။ ဤ ေဆာင္ရြက္ခ်က္သည္ ေကာင္းမြန္သည့္ အက်ဳိးဆက္ ရွိသလို အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း ရွိေနရာ ေကာင္းက်ဳိးဆိုးျပစ္ကို ေသခ်ာ စိစစ္တြက္ခ်က္၍ ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ အားသာခ်က္အေနျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ မဟာဘြ႔ဲ သင္တန္းသားမ်ားကို ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာတကၠသုိလ္ႏွင့္ မႏၱေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ ႏွစ္ခုတြင္သာ သင္ၾကားမည္ျဖစ္သျဖင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၏ အရည္အေသြးကို ပိုမို ျမွင့္တင္ေပးႏုိင္ရန္ အလားအလာ ေကာင္းလာေပသည္။ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ ပိုမို ေကာင္းမြန္ေသာ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖန္တီး ေပးႏုိင္ရန္လည္း အခြင့္အလမ္း အလြန္သာလာၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ အားနည္းခ်က္မ်ားအေနျဖင့္ ရန္ကုန္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသုိလ္ႏွင့္ မႏၱေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ ႏွစ္ခုတြင္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးမွ မဟာဘြဲ႔ သင္တန္းသားမ်ားကို လက္ခံ သင္ၾကားရမည္ျဖစ္ရာ လိုအပ္ေသာ Facilities မ်ားကို ျပည့္စံုစြာ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ေရး၊ အဆိုပါ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၏ လူေနမႈစရိတ္ ပိုမိုကုန္က်မႈ၊ အဆိုပါ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား၏ မဟာဘြ႔ဲယူက်မ္းကို ႀကီးၾကပ္ေပးမည့္ ဆရာ၊ ဆရာမအင္အား လံုေလာက္စြာ ရွိမရွိ ဆိုသည္တို႔မွာ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမည့္ ျပႆနာမ်ား ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ အျခားေသာ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ ၂၃ ခုမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားမွာလည္း မိမိတို႔ အေနျဖင့္ မဟာဘြ႔ဲယူက်မ္းကို ႀကီးၾကပ္ေပးမည့္အရည္အခ်င္း မရွိသလို ခံစားရမည္ျဖစ္သလို အေတြ႔အႀကံဳ ပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ပိုမို ျဖစ္ေပၚလာေစႏိုင္သျဖင့္ ေနာင္အရွည္အတြက္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားသင့္ေပသည္။ မဟုတ္ပါမူ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာတကၠသုိလ္ႏွင့္ မႏၱေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ ရွိ ဆရာ ဆရာမမ်ားက အေတြ႔အႀကံဳ ပိုမိုရွိေနကာ အျခားေသာ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မ်ားမွ ဆရာ၊ဆရာမမ်ားမွာ အေတြ႔အႀကံဳ နည္းျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္လာမည့္ျပႆနာ ေပၚေပါက္လာႏုိင္သည္္။

၃-၂။ ပါရဂူဘြဲ႔ သင္တန္းကိစၥ
            ပညာေရးေလာကတြင္ အျမင့္ဆံုးျဖစ္ေသာ ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းမ်ားကို ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္တြင္ ၂၀၀၁ခုႏွစ္ ေမလ မွ စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၿပီ ကြန္ပ်ဴတာပါရဂူဘြဲ႔ ရရွိသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သင္တန္းအပတ္စဥ္ အေနျဖင့္လည္း အပါတ္စဥ္ (၈) အထိ ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားခဲ့ၿပီျဖစ္ကာ ပါရဂူဘြဲ႔ရ အေရအတြက္လည္း ရာေက်ာ္ ေမြးထုတ္ေပးၿပီးျဖစ္သည္ကို သိရွိရသည္။ ထို႔ျပင္ မႏၲေလး ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္တြင္လည္း ကြန္ပ်ဴတာပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းကို  ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ဖြင့္လွစ္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္ကာ ပါရဂူဘြဲ႔ယူ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ အဆိုပါ ရာႏွင့္ခ်ီေသာ ပါရဂူဘြဲ႔ရမ်ား၊ ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းသားမ်ား၏ ေဆာင္ရြက္မႈရလာဒ္ကို ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အားရေက်နပ္စရာ မေတြ႔ရွိရေသးေပ။ မိခင္ဌာနျဖစ္ေသာ သိပၸႏွင့္ နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာန ကိုယ္တိုင္ပင္ မိမိ ကိုယ္တိုင္ ေမြးထုတ္ေပးထားေသာ ပါရဂူဘြဲ႔ရမ်ားကို ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားမွ ပါရဂူဘြဲ႔ရမ်ားႏွင့္ တန္းတူ စဥ္းစားႏုိင္ျခင္း မရွိေသးသည္ကို ေတြ႔ရွိေနရသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသို္လ္မ်ားမွ ေမြးထုတ္ေပးေသာ ပါရဂူဘြဲ႔ရမ်ား၏ အရည္အေသြးပိုင္းကို ပိုမိုျမွင့္တင္ေပးရန္ လိုအပ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရေပသည္။ Result Base Evaluation ျပဳလုပ္မည္ဆိုပါက ကြန္ပ်ဴတာပါရဂူဘြဲ႔ရမ်ား၏ ထူးခၽြန္ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို လံုး၀ေတြ႔ရွိရျခင္း မရွိေသးေပ။
၃-၂-၁။ ပါရဂူဘြဲ႔ဲ႔ သင္တန္း၀င္ခြင့္ အရည္အခ်င္း
            လက္ရွိ ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္း၀င္ခြင့္ အရည္အခ်င္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားမွာ ေသခ်ာက်နေသာ ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမီေသာ အခ်က္မ်ား မဟုတ္ေသးပဲ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ေနေသးရာ ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းအတိုင္းသာ လက္ခံက်င့္သံုးသင့္ပါသည္။
၃-၂-၂။ ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းသားမ်ား အဂၤလိပ္စာအရည္အေသြး
            ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ယခင္က တစ္လတစ္ႀကိမ္ အဂၤလိပ္စာ အရည္အခ်င္းစစ္စာေမးပြဲကို ေျဖဆိုရသည္။ ယခုအခါ ႏွစ္လ တစ္ႀကိမ္ေျဖဆိုရသည္။ အဆိုပါ စနစ္သည္ အမွန္တကယ္ အဂၤလိပ္စာ အရည္အခ်င္း တိုးတက္မႈ ရွိ၊ မရွိကို ပကတိ ေျမျပင္အေျခအေနမွန္ကို အေျခခံကာ ျပန္လည္သံုးသပ္သင့္ပါသည္။ ထိုရမွတ္မ်ားသည္လည္း ႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္း၀င္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားရာတြင္ မည္သို႔ အေထာက္အပံ့ေပးႏုိင္သနည္း ကိုလည္း ထည့္သြင္း စဥ္းစားသင့္ပါသည္။ အမွန္တကယ္ အက်ဳိးမရွိဘဲ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းမ်ဳိးျဖစ္ပါက အျခား ပိုမို သင့္ေလ်ာ္ေသာ အဂၤလိပ္စာ အရည္အခ်င္းစစ္ေဆးျခင္းကို ျပင္ဆင္သင့္ပါသည္။
၃-၂-၃။ ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းသားမ်ား Camp သြင္းျခင္း
            ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းမ်ား ကို စတင္ဖြင့္လွစ္သည့္ ၂၀၀၁ မွ ယခုအခ်ိန္အထိ Camp သြင္းသည္ဆိုကာ အေဆာင္ေနခုိင္းၿပီး စည္းကမ္းမ်ား သတ္မွတ္ ေနထိုင္ေစပါသည္။ သို႔ေသာ္ Camp ဟု ဆိုေသာ္လည္း ေနထိုင္စရာ ေနရာကိုသာ ေပးထားျခင္းျဖစ္ၿပီး စားေသာက္ေရးမွာ မိမိကိုယ္ပိုင္အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းျဖစ္သျဖင့္ Camp ဟု ေခၚဆိုရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း စခန္းသြင္း ေလ့က်င့္ (Camp) ဟုသာ သတ္မွတ္ကာ ေနထိုင္ေစေသာ စနစ္ကို က်င့္သံုးေနပါသည္။ အဆိုပါ ကိစၥသည္လည္း မည္မွ်အထိ ေအာင္ျမင္သည္ကို ေလ့လာဆန္းစစ္သင့္ေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ စခန္းသြင္း ေလ့က်င့္ျခင္းျဖင့္ မည္သည့္ အက်ဳိးေက်းဇူးရရွိသနည္း။ မည္သည့္အခ်က္တို႔ အားနည္း သြားသနည္းဆိုသည္တို႔ကို စနစ္တက် ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းမ်ဳိး ျပဳလုပ္ထားျခင္း ရွိမရွိ ဆန္းစစ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပါရဂူဘြဲ႔ သင္တန္းမ်ားပင္ Campus Life ကို ျပည့္၀စြာ မေပးႏိုင္ေသးသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
၃-၂-၄။ ပါရဂူဘြဲ႔ အရည္အေသြး စစ္ေဆးျခင္း
            ပါရဂူဘြဲ႔သင္တန္းသားမ်ား Prelim ေခၚ Coursework ကာသ သင္ၾကားေရးမွသည္ ဘြဲ႔ယူက်မ္းကို စစ္ေဆးသည္အထိ သည္လည္း ျပည္ပ ပညာရွင္မ်ား ပါ၀င္ျခင္း မရွိဘဲ ျပည္တြင္းမွ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကပင္ သင္ၾကားျခင္း၊ က်မ္းႀကီးၾကပ္ျခင္း၊ က်မ္းစစ္ေဆးျခင္း တို႔ကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ျပည္ပ ပညာရွင္မ်ား ပါ၀င္ စစ္ေဆးေစပါက ပိုမို ေကာင္းမြန္ေစမည္ ျဖစ္သည့္အျပင္ မလိုလား အပ္ေသာ ဆရာတပည့္ အားနာ ငဲ့ၫွာမႈမ်ား နည္းပါး သြားမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ က်မ္းျပဳစုသူမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာ စာတမ္း တင္ခိုင္းျခင္း ရွိေသာ္လည္း ျပည္တြင္းတြင္ က်င္းပေသာ ႏိုင္ငံတကာ စာတမ္းဖတ္ပြဲကိုလည္း စာတမ္းတစ္ခုအျဖစ္ လက္ခံကာ အေရအတြက္ကို လက္ခံေနသည္ကို သိရွိရသည္။ ျဖစ္သင့္သည္မွာ ႏိုင္ငံတကာစာတမ္းကို ေပမီ တန္းမီဂ်ာနယ္ တြင္ Paper အျဖစ္ ရရွိမွသာ စာတမ္းကို လက္ခံျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သင့္ေပသည္။ ယခု ေလာေလာဆယ္အေျခအေနမွာ စာတမ္းကို မည္သည့္ အဆင့္အတန္း Conference မ်ဳိးကိုမဆို လက္ခံေနျခင္းျဖစ္သည္။
၃-၃။ အဆင့္ျမင့္တကၠသိုလ္ (Centre of Excellence) ဖြင့္လွစ္ျခင္းကိစၥ
ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ႏွင့္ မႏၲေလးကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္တို႔ကို အဆင့္ျမင့္တကၠသိုလ္ (Centre of Excellence) မ်ားအျဖစ္ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္မွ စတင္ ဖြင့္လွစ္လိုက္ၿပီျဖစ္သည္။ သက္ဆိုင္ရာ ကြန္ပ်ဴတာ ပညာရပ္မ်ားကို
(က) B.C.Sc. (Software Engineering)
(ခ) B.C.Sc. (Knowledge Engineering)
(ဂ) B.C.Sc. (Business Information System)
(ဃ) B.C.Sc. (High Performance Computing)
(င) B.C.Tech. (Computer Communication and Network)
(စ) B.C.Tech. (Embedded System)
(ဆ) B.C.Tech. (Computer System)
အျဖစ္ ဘြဲ႔မ်ား ေပးအပ္သြားေတာ့မည္ျဖစ္ရာ ဘာသာရပ္ Specialist မ်ား ပိုမိုထြက္ေပၚလာေစရန္ ရည္ရြယ္ရင္း ျဖစ္သျဖင့္ ႀကိဳဆိုရမည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ အဆိုပါ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္လည္း အားနည္းခ်က္၊ မျပည့္စံုျခင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚေနသည္ကို သိရွိရေပသည္။ ဥပမာ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္(အဆင့္ျမင့္) အျဖစ္ ရည္ရြယ္ဖြင့္လွစ္ေသာ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ (ဗဟန္းနယ္ေျမ) တြင္ ယခု စာတမ္းေရးသားေနခ်ိန္အထိ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အင္တာနက္ ဆက္သြယ္မႈ မရရွိေသးျခင္းသည္ အလြန္ႀကီးမားေသာ ျပႆနာပင္ မဟုတ္ပါေလာ။ သတင္းအခ်က္အလက္ နည္းပညာကို ေရွ႕ေဆာင္သင္ျပေပးမည့္ အဆင့္ျမင့္ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ပင္လွ်င္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အင္တာနက္ အသံုးျပဳႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးႏိုင္ျခင္းမရွိသည္မွာ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ သံုးသပ္ ဆင္ျခင္အပ္ေပသည္။ (အဆင့္ျမင့္ တကၠသိုလ္ (Centre of Excellence) ဘာလဲ၊ ဘယ္လဲ အပိုင္း (၃) တြင္ ေရးခဲ့ေသာ “အေျပာလွရံု၊ အလုပ္ျပရံု သက္သက္ျဖင့္ေတာ့ အဆင့္ျမင့္တကၠသိုလ္ (Center of Excellence) ဟု ေလသံ မဟစ္ၾကပါႏွင့္ဟုသာ ဆိုလိုက္ ခ်င္ပါသည္။” ဆိုေသာစကားေၾကာင့္လား အျခား အေၾကာင္းေၾကာင့္လားေတာ့ မသိ ယခု အဆင့္ျမင့္ တကၠသိုလ္ဟု မသံုးဘဲ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ (ဗဟန္းနယ္ေျမ) ဟု သံုးႏႈန္းေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။)
၃-၄။ သင္ရိုးၫႊန္းတမ္းႏွင့္ သင္တန္းကာလ ကိစၥ
            သင္ရိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကို ဆန္းစစ္ရန္မွာ သက္ဆိုက္ရာ တကၠသိုလ္၏ Web Site တြင္ ျပည့္စံုစြာ ေဖာ္ျပထားျခင္းမရွိသျဖင့္ အကဲျဖတ္ရန္ ခက္ခဲေပသည္။ သို႔ရာတြင္ သင္ရိုးၫႊန္းတမ္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏုိင္ငံတကာ နည္းတူ ျဖစ္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားတြင္မူ ေက်ာင္းမ်ား အထူးသျဖင့္ တကၠသိုလ္ မ်ားသို႔ ျပင္ပမွ ကုမၸဏီပိုင္ရွင္ႀကီးမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ ႀကီးမ်ားကို ဖိတ္ကာ မိမိတို႔သင္ၾကားေနေသာ သင္ရိုး ညႊန္းတမ္းမ်ားကို ျပလွ်က္ ထိုသင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ားသည္ တကယ္ ေစ်းကြက္၀င္မ၀င္၊ လက္ေတြ႔တြင္ တကယ္ အသံုးခ်လို႔ရမရ။ လက္ေတြ႔ႏွင့္ကိုက္ညီေအာင္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ားကို မည္ကဲ့သို႔ ျပင္ဆင္သင့္သည္ စသည္မ်ား ကို အႀကံဉာဏ္ မ်ားေတာင္းခံပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားကလည္း တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားကို မိမိတို႔ကုမၸဏီက မည္ကဲ့သို႔ေသာ ပညာရွင္မ်ားကို အလိုရိွသည္၊ မည္ကဲ့သို႔ေသာ ပညာမ်ားတတ္လွ်င္ မိမိတို႔ကုမၸဏီတြင္ လခမည္မွ်ရႏုိင္သည္ စသည္မ်ားကို ေဟာေျပာပဲြ မ်ား ျပဳလုပ္ေပးသည္။ သို႔အတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနႏွင့္ မိမိတို႔ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ၊ ၀ါသနာပါရာ သင္တန္းမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ တက္ေရာက္ႏုိင္သည္။ ဤ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ဳိးျဖင့္ သင္ရိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္သင့္ေပသည္။ သင္႐ုိးၫႊန္းတမ္းတစ္ခုကို မည္ကဲ့သို႔ ေသာ စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကသည္ ဆိုသည္ကလည္း တကၠသိုလ္တစ္ခု၏ အဆင့္အတန္းပင္ျဖစ္သည္။အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန (ေအာက္ျမန္မာျပည္)၏ ၫႊန္ခ်ဳပ္ဦးေဇာ္ေဌးက “တကၠသိုလ္ေတြဟာ မိမိသင္ေပးခ်င္တဲ့ပညာေတြ သင္ေပး ေနတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ျပင္ပနယ္ပယ္နဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္မယ့္ ပညာေရးမ်ိဳးျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္” ဟုလည္း ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာကို ေျပာၾကားခဲ့သည္။
            သင္တန္းကာလကို မူလ သံုးႏွစ္မွ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္မွ စတင္ကာ ငါးႏွစ္ သို႔ ေျပာင္းလဲမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံဘြဲ႔ သင္တန္းမ်ား၏ စံခ်ိန္ စံၫႊန္းႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္မည္ဆိုပါက သင္တန္းကာလမွာ လိုအပ္သည္ထက္ ပိုမို ၾကာျမင့္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အဆိုပါ အခ်က္သည္လည္း ျပန္လည္ဆန္းစစ္ရမည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ ပညာေရး ကိစၥကို စဥ္းစားရာတြင္ မိမိအႀကိဳက္ မိမိဆႏၵအတိုင္း ေဆာင္ရြက္၍ မျဖစ္သည္ကို သတိခ်ပ္ရေပမည္။ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားကို လိုက္နာပါမွသာ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ ပညာရွင္မ်ား ေပၚထြက္လာမည္ျဖစ္သည္။ သတိျပဳသင့္ေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္မွာ တကၠသိုလ္ဟု နံမည္တပ္ေသာ္လည္း တကၠသိုလ္၏ အေငြ႔အသက္ကို ဖန္တီးေပးရန္ လုိအပ္ေနေသးျခင္းျဖစ္သည္။ Campus Life ကို ဖန္တီးေပးရန္ လိုအပ္ေနေသးသည္။ တကၠသိုလ္၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ား သက္၀င္မႈ မရွိဘဲ နံနက္ ၈ နာရီ ေက်ာင္းတက္ကာ ညေန ၃း၃၀ ေက်ာင္းျပန္ေနရျခင္း သည္လည္း တကၠသိုလ္ကို တကၠသိုလ္ႏွင့္ မတူေစဘဲ ေက်ာင္းသားမ်ား စိတ္ထဲတြင္ အထက္တန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းကို တက္ေနရ သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနေပမည္။
၃-၅။ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား သင္ၾကားေရးတာ၀န္ေပးရန္ကိစၥ
            ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မ်ားကို အရည္အေသြးျမွင့္တင္ရန္ ေနာက္ထပ္ လိုအပ္ခ်က္တစ္ခုမွာ ႏိုင္ငံျခားသား ပါေမာကၡမ်ား လာေရာက္ သင္ၾကားပို႔ခ်ႏိုင္ေရးျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ လတ္တေလာ ျပႆနာမွာ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္ အားလံုးအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံျခားသား ပါေမာကၡမ်ားကို ေနထိုင္စရာေပးရန္ အဆင့္မီ ဧည့္ရိပ္သာ မရွိျခင္းႏွင့္ ရံုးခန္း မရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဘြဲ႔ႀကိဳတန္းမွသည္ ပါရဂူတန္းအထိမွာ ႏိုင္ငံျခားသား ပါေမာကၡမ်ား လာေရာက္ သင္ၾကားပို႔ခ်ႏိုင္မႈ မရွိေသးျခင္းသည္လည္း အားနည္းခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။
၃-၆။ သင္ၾကားေရး၀န္ထမ္းႏွင့္ လံုၿခံဳေရးတာ၀န္
            ယခုအခါ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္ရွိ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံအားလံုးတြင္ သင္ၾကားေရး ၀န္ထမ္းျဖစ္ေသာ ဆရာ၊ဆရာမမ်ားကို လံုၿခံဳေရး၀န္ထမ္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရမည့္ ဂိတ္လံုၿခံဳေရးတာ၀န္၊ ေက်ာင္းတြင္း လွည့္လည္လံုၿခံဳေရး တာ၀န္မ်ား ျပန္လည္ေပးအပ္ေစခိုင္းရန္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ တာ၀န ေပးအပ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။ သင္ၾကားေရးကိုသာ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ဆရာ၊ဆရာမမ်ားကို လံုၿခံဳေရးတာ၀န္ေပးအပ္ေစျခင္းမွာ မိမိကၽြမ္းက်င္ရာကို လုပ္ကိုင္ျခင္း မဟုတ္သျဖင့္ ထိေရာက္မႈရွိမည္ မဟုတ္ဘဲ မလိုလားအပ္ေသာ ဆုိးက်ဳိးမ်ားသာ ျဖစ္ေပၚေစမည္ျဖစ္သည္။ Misused of energy ပင္ျဖစ္သည္ကို သတိမူသင့္သည္။ ယခုလို ပညာရွင္၀န္ႀကီး လက္ထက္တြင္ ထိုတာ၀န္မ်ား ေစခိုင္းျခင္းမွာလည္း လံုး၀ မျဖစ္သင့္ေသာ အေျခအေန ျဖစ္သည္။
၃-၇။ ေက်ာင္းသားလက္ခံသည့္စနစ္
            လက္ရွိ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မ်ား၏ ေက်ာင္းသား လက္ခံသည့္စနစ္သည္ အေျခခံပညာျဖစ္ေသာ တကၠသိုလ္၀င္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသားမ်ားထဲမွ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေရး အဖြဲ႔မွ ေရြးခ်ယ္ေပးသည့္အတိုင္း လက္ခံ သင္ၾကားျခင္းျဖစ္သည္။ ၀င္ခြင့္ကိုလည္း တကၠသိုလ္၀င္တန္းရမွတ္ကို အေျခခံကာ စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုစနစ္ျဖင့္ ပညာသင္ႏွစ္တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေက်ာင္းသားတစ္ႀကိမ္သာ လက္ခံႏိုင္ေပသည္။ ႏိုင္ငံတကာ တကၠသုိလ္မ်ား ကဲ့သို႔ ပညာသင္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ သင္တန္း ႏွစ္ႀကိမ္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေသာ ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္သကဲ့သို႔ ေက်ာင္းသားမ်ား ၀င္ခြင့္စိစစ္ျခင္း ကိုလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။

၄။ Re-engineering ျပဳလုပ္ရန္
            ဤသို႔ဆိုပါလွ်င္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မ်ား၏ အရည္အေသြး ျမွင့္တင္ေရးအတြက္ မည္ကဲ့သို႔ေသာ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ဳိးျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ပါသနည္း။ {လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္မႈ ျဖစ္စဥ္စနစ္တစ္ခုလံုးကို ေျပာင္းလဲပစ္ျခင္း (Reengineering) ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္မည္ ျဖစ္သည္။ Reengineering ဟု ေျပာဆိုရသည္မွာ လုပ္ငန္းအဖြဲ႔အစည္းရွိ လုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္စဥ္ (Process) မ်ားကို ေျပာင္းပစ္ျခင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ ပါသည္။ လက္ရွိလုပ္ေဆာင္ေနသည့္ ျဖစ္စဥ္စနစ္ကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ ျပဳျပင္ျခင္းမ်ဳိးထက္ စနစ္ေဟာင္းကို လံုး၀ဥႆုံ ဖယ္ရွားပစ္ကာ စနစ္သစ္ ပံုစံသစ္ျဖင့္ လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္စဥ္ (Process) ကို ေျပာင္းလဲ ပစ္ရမည္ျဖစ္သည္။ Reengineering ဆိုသည္မွာ လုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္မႈစြမ္းရည္ တိုးတက္မႈကို ကုန္က်စရိတ္၊ အရည္အေသြး၊ ၀န္ေဆာင္မႈ၊ ျမန္ဆန္မႈ စသည္တို႔ျဖင့္ တိတိက်က် ခိုင္ခိုင္မာမာ ေဖာ္ျပတိုင္းတာႏိုင္ကာ တစ္ခ်က္တည္း တိုးတက္ေျပာင္းလဲပစ္ရန္အတြက္ လက္ရွိ က်င့္သံုးေနေသာ လုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္မႈ ျဖစ္စဥ္စနစ္ကို အေျခခံ က်က် ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္လည္သံုးသပ္ၿပီး မူလစနစ္ႏွင့္မတူဘဲ အဆံုးစြန္ ေျပာင္းလဲသြားမည့္ ပံုစံစနစ္တစ္ခု ပံုစံခ်တည္ေဆာက္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
ဤေနရာတြင္ လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္မႈ ျဖစ္စဥ္စနစ္(Process)ကို အေျခခံက်က် ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္းလုပ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ လက္ရွိ ပံုသဏၭာန္ ျဖစ္စဥ္အတိုင္း လုပ္ငန္းလည္ပတ္ ေဆာင္ရြက္ေနရျခင္းသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေနရသည္ကို ဦးစြာ စဥ္းစား သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ မူလ လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္မႈ ျဖစ္စဥ္စနစ္ (Process) ကို အဆံုးစြန္၊ သို႔မဟုတ္ အႀကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ရေပမည္။ လက္ရွိ လုပ္ေဆာင္ေနေသာ ျဖစ္စဥ္စနစ္ကို အေပၚယံ သာမန္ (သို႔မဟုတ္) အနည္းငယ္ ျပဳျပင္ျခင္း၊ ပံုစံေျပာင္းျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ျဖစ္စဥ္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား၏ ေအာက္ေျခအရင္းအျမစ္အထိ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ စနစ္သစ္ပံုစံကို တီထြင္ တည္ေဆာက္ ရေပမည္။
ဤသို႔ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ဳိးျပဳလုပ္ရာတြင္ မစို႔မပို႔ သို႔မဟုတ္ ဟုိမေရာက္ သည္မေရာက္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ဳိး ေလာက္ျဖင့္ေတာ့ ထူးျခားမႈ ရွိမည္ မဟုတ္သည္ကို အထူး သတိျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ဳိး ရရွိေစရန္ ၀န္ထမ္းအားလံုးတို႔သည္ Reengineering ကို ယံုၾကည္မႈရွိရေပမည္။ Team Work ရွိရပါမည္။ တီထြင္မႈ၊ ႀကံဆမႈမ်ား ရွိရေပမည္။}၃
ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေျပာင္းလဲမႈျပဳလုပ္ရာတြင္ အေရအတြက္မွသည္ အရည္အခ်င္းဆီသို႔ (Quantity to Quality) ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း မရွိဘဲ အေရအတြက္မွသည္ ပိုမ်ားေသာ အေရအတြက္ဆီသို႔ (Quantity to more Quantiy) မျဖစ္ေစရန္ကိုလည္း အထူး သတိျပဳေဆာင္ရြက္ရေပမည္။
            စကားလက္ေဆာင္ ပါးလိုသည္မွာ “တစ္ခ်ိန္လံုး အလုပ္လုပ္ေနသူသည္ အလုပ္ႀကိဳးစားေနသူမဟုတ္၊ ၿငီးေငြ႔ဖြယ္ေကာင္းသူ သို႔မဟုတ္ ဖိုးလုပ္ခ်င္၊ နာမည္ႀကီးခ်င္သူသာ ျဖစ္ေပမည္။ ေန႔ေရာညပါ မနားမေန အလုပ္ လုပ္ေနပါသည္ဟု ေႀကာ္ျငာ ေမာင္းခတ္သူ သည္ အလုပ္ကို နားမလည္သူ၊ ေစတနာ မပါသူ ရမ္းတုတ္သာျဖစ္၏။” ဆိုေသာ အခ်က္ကိုလည္း သတိရပါဟူသာ ေျပာခ်င္ပါသည္။
၅။ နိဂံုး
            စာေရးသူအေနျဖင့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ အခ်က္မ်ား၏ ေကာင္းက်ဳိး ဆိုးျပစ္မ်ားကို ေလ့လာဆန္းစစ္ကာ လိုအပ္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို အခ်ိန္မီ ေဆာင္ရြက္ေစလိုပါသည္။ မိမိပုဂၢလိက အျမင္အရ ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ အေနျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သင့္ေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ေခတ္ႏွင့္အညီ ကြန္ပ်ဴတာပညာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ လာေစေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အမွန္တကယ္ အရည္အခ်င္းျပည့္၀ေသာ ကြန္ပ်ဴတာပညာရွင္မ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးျခင္း၊ ကြန္ပ်ဴတာပညာဆိုင္ရာ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ သုေတသနလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္သူမ်ားအား ပံ့ပိုးကူညီျခင္း၊  လုပ္ငန္း နယ္ပယ္ အသီးသီးတြင္ ကြန္ပ်ဴတာပညာအသံုးခ်မႈ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တိုးတက္ လာေစရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ကြန္ပ်ဴတာပညာ ဆိုင္ရာ ျပည္တြင္းျပည္ပေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ အစည္းအေ၀းမ်ား၊ အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ား၊ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္းႏွင့္ အဆိုပါ ပြဲမ်ားသို႔ ကိုယ္စားလွယ္ ေစလႊတ္ တက္ေရာက္ေစျခင္း၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား အေျခခံကြန္ပ်ဴတာပညာ ေလ့လာဆည္းပူးႏုိင္ခြင့္ ရရွႏိုင္ေရးအတြက္ စီမံေဆာင္ရြက္ျခင္း စသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ ဤေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို မည္မွ်အထိ ေဆာင္ရြက္ ေပးႏိုင္သည္ဆိုသည့္အခ်က္သည္ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ အမွန္တကယ္ ေအာင္ျမင္ေနၿပီလားဆုိသည္ကို တိုင္းတာမည့္ ေပတံပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
စပယ္မ           
ကိုးကား
(၁) ျမန္မာႏုိင္ငံ ကြန္ပ်ဴတာပညာေရးသမိုင္း၊ ေမာင္ေလ့လာ၊ ရန္ကုန္ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ ႏွစ္လည္မဂၢဇင္း
(၂) ပညာသင္ၾကားရျခင္း၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္၊ ေအးၿငိမ္း၊ ေမာကၡအြန္လိုင္း ပညာေရးမဂၢဇင္း
(၃) လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္စဥ္ စနစ္ေျပာင္းလဲပစ္ျခင္း၊ ေဒါက္တာခင္စန္းရီ၊ ဓနစီးပြားေရးမဂၢဇင္း

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...